Selecteer een pagina

DROMEN, DURVEN, DOEN

Het managen van de lastigste persoon op aarde: jezelf.

Auteur: Ben Tiggelaar

ISBN: 8789049105273

 

Dromen-Durven-Doen auteur: Ben Tiggelaar

Dromen, durven, doen. Een prachtige titel waardoor het lijkt of het heel gemakkelijk is om je dromen waar te maken. Een kwestie van durven en dan gewoon doen. Tja, was dat maar waar!

Ben Tiggelaar beschrijft in een vlotte stijl hoe je jouw dromen kunt waarmaken door je gedrag te veranderen.

 

Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten.

Met toenemende interesse heb ik dit boekje gelezen. Door de titel dacht ik dat dit het zoveelste ‘positief denken’ verhaal was. Niets is minder waar. Ben Tiggelaar legt de focus op het gedrag. Als een wens tot verandering niet heel nauwkeurig wordt vertaald naar het gedrag dat ervoor nodig is, helpt het allemaal niet veel volgens de auteur. Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten.

 

In de eerste hoofdstukken bespreekt hij verschillende vormen van gedrag, hoe gewoontes tot stand komen, het effect van straffen en belonen en hoe een veranderingsproces tot stand komt. Daarna wordt het boek praktischer en geeft hij een concrete methode om je dromen te vertalen naar gedrag dat beklijft door de beloning die je daaraan koppelt. Het gaat erom de verandering in je gedrag (wat nodig is om je droom waar te maken) zó te automatiseren, dat je er als vanzelf op gaat terugvallen en daardoor een oude gewoonte gaat vervangen.

 

Persoonlijk proces

Ben Tiggelaar betrekt daarbij ook zijn persoonlijke proces en elk hoofdstuk wordt afgesloten met een ervaring van iemand anders. Achterin is een test opgenomen, waarmee je zelf kunt bepalen hoe effectief je jouw eigen gedrag stuurt.

 

Wat ik interessant vind is dat Ben Tiggelaar de nadruk legt op het gedrag. Dit boek maakt je ervan bewust dat een gedragsverandering kan leiden tot het behalen van datgene wat je wenst.

 

“Eigenlijk vreemd, veel dingen die we in ons dagelijks leven telkens opnieuw doen, willen we eigenlijk niet. En veel dingen die we eigenlijk willen, doen we niet.”

 

Er bestaan 2 soorten gedrag

  • Bewust en gepland (5%) = gedrag waarbij we van te voren overwegen in ons hoofd wat we gaan doen.
  • Onbewust en automatisch (95%) = gedrag wat we op de automatische piloot doen. Juist dit gewoontegedrag maakt veranderen zo moeilijk. Als je iets wilt veranderen in je leven zul je niet alleen je bewuste gedrag moeten managen, maar vooral ook je onbewust automatische gedrag. De kern van de aanpak van Ben Tiggelaar is dat je ervoor zorgt dat je bewuste voornemens en je automatische neigingen elkaar juist versterken.

 

Veranderen van gedrag

We weten allemaal dat veranderen niet van de één op andere dag gaat. Veranderen gaat in fasen. Allereerst moet je weten welke richting je op wilt (Dromen). Welke verandering in je gedrag is daarvoor nodig om dat te bereiken (Durven) en uiteindelijk gaat het erom om in actie te komen (Doen). Datgene te gaan doen, waardoor je een eerste stap neemt naar het waarmaken van je droom. Ben Tiggelaar geeft daarbij een hele mooie oefening: de trap
‘Een beeld dat je misschien helpt is het volgende. Stel je een trap voor: Boven aan de trap ligt het eindresultaat wat je wilt bereiken. De treden vormen van – beneden naar boven-  allemaal tussenstappen onderweg naar je einddoel. Begin nu eens niet onder aan de trap, maar bovenaan. Dat is de manier om vanuit je doel terug te redeneren naar het gedrag dat ervoor nodig is. Begin boven aan de trap en ga één tree naar beneden. Wélke actie is nodig die direct verband houdt met je doel? Is het iets wat je al doet of wat je ziet zitten?
Zo niet, ga dan een tree lager en stel jezelf opnieuw de vraag of het iets is wat je al doet of kunt.

Een voorbeeld:
Stel je wilt een andere draai geven aan je loopbaan. Ander werk, andere omgeving, misschien wel een heel nieuwe richting.

  • Boven aan de trap staat dan het resultaat: een nieuwe baan die wél biedt wat jij zoekt.
  • De tree ervoor is: solliciteren op die baan.
  • De tree daarvoor is: weten welke banen écht bij je passen.
  • De tree daarvoor kan zijn: verschillende banen uitproberen of een coachtraject volgen.

Als je zegt “Ja, dat is niet moeilijk. Dát kan ik wel”, dan weet je dat je goed zit. Als je zegt: “Zelfs de eerste tree is nog te hoog” dan zet je gewoon nog een kleiner trapje voor de eerste tree.’

 

Begin altijd met iets wat je wél kunt. Houd het vooral heel simpel en beloon jezelf regelmatig. Geslaagde veranderingen werken stimulerend en helpen je door te zetten. Wil je een nieuwe gewoonte vormen, dan zul je je gedrag langere tijd moeten blijven meten. Denk dus vooral niet in termen van slagen of falen, maar in termen van leren.

 

Aanrader

Dit boekje is zeker aan te raden voor diegenen die graag aan de slag willen met het creëren van je eigen werk. Het maakt je bewust van de zwakke schakel tussen plannen en resultaten, namelijk je gedrag. Alleen al het bewust worden hiervan zorgt ervoor dat je een eerste stap kan zetten in de door jou gewenste richting.

 

 

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.