Selecteer een pagina

Hoi prachtig mens!
Beetje vreemde aanhef, nietwaar? Niet verkeerd, maar wat onwennig. Geweldig om te horen, maar misschien is er bij jou ook wel een stemmetje dat zegt ‘doe maar normaal, hoor!’ ūüôā
In het Engels klink het heel anders; hi Gorgeous!

Sinds kort volg ik een online cursus van ‘Lucky Bitch’, Denise Duffield-Thomas. Een Australische met een ongelooflijke natuurlijke manier van doen voor de camera. Fascinerend hoe ze dat doet en hoe ze ook humor weet te gebruiken in haar boodschap. En wat zeker opvalt is dat ze een h√©√©l duidelijke doelgroep voor ogen heeft:¬†vrouwen met een eigen bedrijf die m√©√©r inkomsten willen. Alles is daarop gericht, haar uitstraling, haar website, taalgebruik, kleuren, de blog-onderwerpen en uiteraard haar¬†producten. En ik val onder haar doelgroep, daarom spreekt zij mij zo aan.

Het hebben van een doelgroep, is dat nodig?Een doelgroep voor ogen hebben maakt al jouw inspanningen zoveel gemakkelijker. Voor wie doe je al die moeite? Voor wie schrijf je een blog? Voor wie heb je een website? Voor wie is jouw expertise bedoeld? Kortom; voor wie kom jij elke dag weer je bed uit?

Als je een onderneming wilt starten, of werk in loondienst zoekt, begin dan met deze vragen en maak een plaatje van jouw ideale werk-gever. Want jouw doelgroep gaat jou namelijk werk bezorgen, direct of indirect. Het zijn de mensen of organisaties die graag willen betalen voor jouw expertise. In welke vorm dan ook; als klant, klus of in loondienst.

Hoe vind je nu jouw doelgroep? ?

Dat is een vraag die veel startende professionals zichzelf stellen. En zelfs werkzoekenden zouden zichzelf die vraag kunnen stellen. Wie is mijn ideale werk-gever?

Geheim #1:

  • Jouw ideale werk-gever dat ben jij! Huh,denk je nu, ik geef mezelf toch geen werk? Nee, maar jouw ideale klant lijkt op wie jij bent, hoe jij doet, wat jij leuk vindt.
  • Ook als je denkt aan organisaties, is jouw ideale organisatie die waar jij nu ook graag bij winkelt, stukken van leest, volgt, over hoort. Er is iets wat jou aantrekt, waar je graag bij bent, wat jou interesseert.

Geheim #2:

  • Blijf niet te lang hangen bij deze vraag. Je kunt eindeloos hierover blijven piekeren. Het kan zelfs een “wens-blokker” zijn, want zolang jij over deze vraag piekert hoef je niet aan de slag. En dat is lekker veilig.
  • Wie jouw ideale doelgroep is, vormt zich vaak vanzelf, door aan de slag te gaan. Je ziet vanzelf wie jou graag volgt. En daar kun je meer en meer op afstemmen.
  • Je trekt ook mensen aan die op het eerste gezicht misschien helemaal niet op jou lijken. Toch zal er iets in jouw uitstraling zijn wat hen aantrekt, iets wat onzichtbaar is voor jezelf. Dat doet er ook niet toe, het gaat er om dat jij een ideale werk-gever in gedachten kunt nemen, waar je al jouw acties op richt.

Oefening:

Neem 15 minuten voor jezelf. Trek je terug in een ruimte waar je even alleen kunt zijn. Ga zitten op een stoel of kussen en sluit je ogen. Ontspan jezelf door een paar keer wat dieper in en uit te ademen. Adem daarna weer gewoon en blijf met je aandacht bij jezelf, je gedachten komen en gaan, dat is heel natuurlijk. 

Neem dan in gedachten het volgende woord: “ideale werk-gever”. Of, als je dat prettiger vindt, “ideale klant”

En wacht gewoon af. Soms komt er spontaan iets in je op. Of zie je een beeld voor je. Of denk je aan iemand die je kent. Neem alles serieus, ga niet meteen oordelen of wegstoppen. Aanschouw! En soms komt er ook helemaal niets. Dat kan ook en dat is ook oké. (Misschien vind je dat jammer, maar voor nu is dat dus zo)

Na een tijdje rond je dit weer af en open je weer langzaam je ogen.

 

Heb jij nog meer tips om je doelgroep te bepalen? Ik hoor het graag van je! Laat een reactie achter hieronder.

 

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.