Selecteer een pagina
Eén van de mogelijkheden om jezelf effectief te promoten op LinkedIn is het maken van een promotieplaatje. In deze blog/vlog leer je hoe je zo’n plaatje maakt.

Een promotieplaatje voor Linkedin

Of je nu op zoek bent naar een baan, of als professional een opdracht of een klant zoekt, het gaat er om dat je jezelf zoveel mogelijk laat zien. Zodat je in een zo groot mogelijk netwerk zichtbaar wordt en daardoor het werk als het ware naar je toe trekt.

Voor een promotieplaatje zijn de volgende zaken belangrijk:

Doel

  • Als je bijvoorbeeld een baan zoekt: heb voor jezelf duidelijk wat voor baan je wilt en in welke branche. Maak keuzes!
  • Je doel kan ook zijn om meer connecties in een bepaalde branche te krijgen, of connecties te maken met mensen met dezelfde interesse.
  • Je doel kan ook zijn om te informeren, je wilt iets specifieks vertellen over je kennis (boeien en binden)

Heldere structuur

  • De bekijker moet snel kunnen zien wat de bedoeling is

Visueel verzorgd/aantrekkelijk

  • Zorg voor een goede foto, duidelijk zichtbaar, professioneel/zakelijk
  • Je naam moet duidelijk leesbaar zijn
  • Vermeld je contactgegevens en eventueel de URL van je Linkedinprofiel/website/weblog

Wat komt er nog meer op je promotieplaatje?

Probeer kort en kernachtig te blijven op je plaatje. Beter voor meerdere functies verschillende plaatjes, dan alles op één kaartje te zetten. (administratief medewerker, receptioniste, telefoniste)

Geef helder aan welk probleem jij kunt oplossen en/of wat jij te bieden hebt. Zet een eventuele functie die je zoekt helder en duidelijk bovenaan of in het midden.

Noem een paar meetbare resultaten, bijvoorbeeld aan hoeveel mensen je hebt leiding gegeven, voor hoeveel omzet je verantwoordelijk was, hoeveel klanten je hebt begeleid, of noem specifieke certificaten die relevant zijn voor de functie die je zoekt.

Onthoud dat het er om gaat om de kijker in één oogopslag te te prikkelen om op je link te klikken, op zoek naar meer informatie. Zorg dus dat je Linkedinprofiel tip-top in orde is!

Hoe maak je een plaatje?

Er zijn veel programma’s voor het maken van je een promotieplaatje. Gratis programma’s zijn Powerpoint en Paint (op elke windowscomputer), Photoshop, Canva, Indesign. Ik gebruik zelf Videoscribe. Hiermee kan ik animatiefilmpjes maken, maar ook plaatjes. Dit is een betaald programma, wat je 7 dagen gratis kunt uitproberen.

Voorbeelden

Op mijn Pinterestprofiel kun je een aantal voorbeelden bekijken. Dit zijn plaatjes van deelnemers aan de Social Carrousel.

In het leerzame webinar “Hoe promoot je jezelf op Linkedin met een plaatje?” vertelt gastspreker Hedzer Kooistra van Wekr.nl hoe je een promotieplaatje maakt met Powerpoint en bespreekt daarbij een aantal plaatjes die gebruikt worden bij de Social Carrousel. Bekijk hier het webinar.

Promoot jezelf op Linkedin met behulp van anderen

Een promotie gaat werken als je te zien bent in veel netwerken. Daarom is het handig netwerken met elkaar te verbinden. Voor werkzoekenden en zelfstandig professional is er de Social Carrousel. De Social Carousel is een netwerk van deelnemers die elkaar promoot via Linkedin. Lees hier meer over deze carrousel en schrijf je in.

 

 

Welke tips heb jij om een goed plaatje te maken?
Ik hoor graag van je,

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

3 Reacties

  1. Mammoetmarketing

    Aangezien LinkedIn toch wel belangrijk kan zijn voor je carriere kan je deze maar beter zo goed en eerlijk mogelijk bijhouden. Je moet je zelf echt verkopen als het ware.

    Fred

    Antwoord
  2. Laila

    Ik wil graag mezelf promoten via LinkedIn om een baan te vinden. Ik ben pas afgestudeerd van een communicatie opleiding en wil dus een kleine artikeltje schrijven over wat ik allemaal kan. Ik weet helaas niet hoe ik hiermee moet beginnen, want ik heb namelijk geen echte werkervaring. Wel heb stages gehad, maar niet iedereen ziet dat als echte ervaring. Ik heb je artikelen allemaal gelezen, maar weet gewoon niet hoe ik moet beginnen.

    Antwoord
    • Willemijn

      Beste Laila,
      Wat bijzonder dat je alle artikelen van me gelezen hebt. Dan zul je ook wel gemerkt hebben dat ik veel over blokkades schrijf. En het zou kunnen zijn dat je last hebt van zo’n “blokkade”. Dus vraag jezelf eens af wat er volgens jou zou kunnen gebeuren als je een artikeltje schrijft ondanks dat je geen werkervaring hebt (en dat op Linkedin = openbaar plaatst). Welke gedachtes komen er dan in je op? Als je zo helder kan krijgen wat jou dwars zit, dan kan je je ook afvragen of die gedachte(s) voor jou nog steeds wáár zijn. En uiteindelijk gaat het erom, om gewoon te beginnen met schrijven. Het is helemaal goed zoals jij het doet! (download mijn gratis e-book over ondernemerschapsblokkades, dat helpt je wellicht verder).

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.