Een digitaal netwerk opbouwen is niet zo ingewikkeld, en inmiddels is er van alles op internet te vinden om je daarbij te helpen. Maar om je netwerk voor je te laten werken, zodat je jouw doelen bereikt, is een ander verhaal. In dit artikel geef ik je een aantal suggesties en een kijkje achter mijn schermen. 

Netwerk

Al een aantal jaar geleden ben ik lid geworden van Linkedin om mijzelf en mijn activiteiten onder de aandacht te brengen.

Al die jaren heb ik gestaag en vaak ook minder gestaag mijn connecties uitgebreid en inmiddels zijn het er 1400. Daar ben ik best trots op, maar heel veel inspanning  heeft me dat eigenlijk niet gekost. Het ging in al die jaren vanzelf.

En ik realiseer me terdege dat die 1400 nog lang niet een aantal is waarmee je het verschil maakt. Kijk naar professionals met online bedrijven, dan komen de aantallen al snel in de 10.000-den contacten.

Nu hoef je daar niet van te schrikken of moedeloos van te worden. Het is maar net wat je wilt bereiken met je digitale netwerk;

  • Je kunt gaan voor de macht van het getal en elke dag 10 mensen (of meer) uitnodigen om te connecten.
  • Je kunt gaan voor een persoonlijk netwerk en proberen dat netwerk voor je in te schakelen 
  • Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Hieronder geef ik je een aantal suggesties.

Hoe je netwerk meer oplevert dan een handvol connecties.

Iets over mijn promotie van de Droom-Je-Werk-Challenge (feb 2018)

Allereerst, realiseer je dat heel veel connecties nooit iets van je zien op je tijdlijn (net zoals dat jij nooit iets ziet van heel veel mensen uit je netwerk). Linkedin heeft bepaalde berekeningen waardoor jouw post op bepaalde tijdlijnen zichtbaar wordt en bij anderen niet. Je kunt dat beïnvloeden door regelmatig iets te delen of interessant te vinden van anderen. Hoe actiever je zelf bent, hoe zichtbaarder je bent bij jouw connecties

Laat ik je iets vertellen over mijn promotie van de DJW-challenge;

Onlangs heb ik de Droom-Je-Werk-Challenge georganiseerd. Natuurlijk wil ik dat heel veel mensen kennis maken met deze challenge en promoot ik deze challenge overal waar ik maar kan. (En ja, dat vind ik elke keer weer best spannend.   Gelukkig helpt de EFT-technique mij om met dit soort spannende momenten om te gaan. Heb je ook moeite om jezelf te promoten, lees dan deze blog )

1. Met mijn eigen netwerk (ja, met die 1400 connecties) kom ik  niet zo heel ver, 5 personen uit mijn eigen netwerk vonden deze post ‘interessant’. Dat waren vooral personen die mij goed kenden (en deze challenge)

Dus, ik moest wat verzinnen want wie niet groot is moet slim zijn.

2. Hierna heb ik mijn promotie onder de aandacht gebracht van de Social Carrousel. Leden van de Social Carrousel ‘liken’ de promoties van andere leden (is de afspraak). Dit leverde mij 25 extra likes op (en ca. 600 views).

3. Vervolgens heb ik 100  connecties (uit mijn netwerk) in een persoonlijk bericht gevraagd of ze deze promotie zouden willen’liken’ of delen met hun netwerk. Ik heb ze stuk voor stuk persoonlijk gemaild en ja, dat vraagt wel even wat tijd. Je kunt ook de functie gebruiken dat je 1 bericht naar veel personen stuurt, maar persoonlijk hou ik daar niet zo van.

 

Je netwerk wil je graag verder helpen.

Geloof het of niet, de meeste mensen willen je graag verder helpen. En in mijn netwerk zitten heel veel bereidwillige, aardige mensen. En die gunnen mij het allerbeste. Net zoals ik hen ook het beste gun.

Soms krijg je een reactie dat men liever geen commerciële berichten “liked” of iets anders. Dat kan en dat gebeurt.  Dat is geen reden om je uit het veld te laten slaan. Want eigenlijk wil het merendeel van mijn netwerk mij best helpen.

Deze persoonlijke actie leverde mij nog eens 33 ‘likes’ op.  Uiteindelijk had deze promotie 63 ‘likes’ en ca 1200 weergaven.

Uiteindelijk hebben 52 mensen zich ingeschreven voor deze challenge.

NB: naast deze promotie liepen er nog andere promoties die vooral door mijn 1e graadsnetwerk regelmatig zijn ‘geliked’. 

 

Denk na over wat je vraagt van je netwerk!

En zo kan jij ook jouw netwerk inschakelen. Denk wel eerst na wat je zou willen bereiken en wat je van je netwerk vraagt.

  • Vraag mensen niet jouw betaalde produkt onder de aandacht te brengen. Dat doet vrijwel niemand graag.  Onthoud dat Social Media gaat om “content”,  inhoud waar de ander wat aan heeft.
  • Vraag mensen niet direct om een baan, tenzij je concreet weet wat je zoekt en waar je zou willen werken, zodat men een idee heeft waarmee men jou kan helpen. 
  • Vraag om aandacht voor bijvoorbeeld een sociaal-maatschappelijk initiatief waar je aan meewerkt, een leuk idee of iets waar ze graag aan willen meehelpen, bijvoorbeeld het delen van kennis of een contact. 
  • Bedenk dat mensen weinig tijd hebben, dus hou het kort en maak het ze gemakkelijk mogelijk.  
  • Overvraag je netwerk niet. 

Verbinders

De laatste tijd zie je dat mensen zich bewust “verbinder” noemen op internet. Dat zijn mensen die hun netwerk willen inzetten om werkzoekenden en vaak ook startende ondernemers onder de aandacht te brengen van hun, vaak grote, netwerk.

Ik heb ook een aantal verbinders in mijn netwerk die ik hieronder zal noemen en waar je gerust een connectie mee kan maken:

Rob Mes https://www.linkedin.com/in/robmesverbinder/

Aad Hoek https://www.linkedin.com/in/aadhoek/

Fred Heesterbeek https://www.linkedin.com/in/fredheesterbeek/

André van den Top https://www.linkedin.com/in/andrevandentop/

Henk Meerdink https://www.linkedin.com/in/henkmeerdink/

Ook ontstaan er steeds vaker groepen die gericht zijn om met elkaar te connecten om een groter netwerk te krijgen. Eén van deze groepen is Let’s connect https://www.linkedin.com/groups/12066466

Social Carrousel

Ook de Social Carrousel is zo’n groep, deze bestaat al enkele jaren.  Al een aantal jaar geleden bedacht Hedzer Kooistra dat het voor werkzoekenden en starters veel handiger en effectiever was om hun netwerken met elkaar te verbinden. In de Social Carrousel hebben we een systeem bedacht waarbij je jezelf kan promoten en waarbij anderen die promotie weer zichtbaar maken in hun netwerk door een like te geven of te delen. Als je dus zelf 500 connecties hebt, en 5 mensen met ook weer 500 connecties ‘liken’ jouw promotieplaatje, dan heb je al 2500 mensen die jouw plaatje kunnen zien.

Reken zelf maar uit hoeveel dat is als 25 mensen jouw plaatje liken. Of 40. of 60. Aantallen die gemakkelijk gehaald worden als je deelneemt aan de Social Carrousel. Lees hier verder over de Social Carrousel en hoe je mee kunt doen.

En nu jij!

Welke verbinders of verbindende groepen ken jij op Linkedin? Laat een reactie achter onder aan deze pagina, of stuur me een mailtje. Ik hoor het graag van je! 

Wil je na het lezen van dit artikel graag een connectie met mij? Dat kan, ook zonder berichtje. Mijn linkedinprofiel vind je hier.

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over Wens-Blokkers laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades bij verlegen of introverte vrouwen. 

Share This