Selecteer een pagina

Vijf tips voor een efficiënte website.

Wil je actief worden op internet en  jezelf profileren als professional? Dan kom je er niet onderuit om een website te (laten) maken. Een website is de basis op het internet. Het is de plek waar alles samenkomt en waar alles weer naar toe leidt. Hierbij geef ik je 5 essentiële zaken die op geen enkele professionele site mogen ontbreken.  (Kijk je liever een samenvatting, klik dan hier)
animatie over effectieve website
Klik op het plaatje om de animatie te bekijken.

Hoe maak je een website?

Eigenlijk is een website heel gemakkelijk te maken. Tegenwoordig bestaan er kant en klare designs, waar je snel je eigen invulling aan kan geven. Bijvoorbeeld via WordPress.  Ook deze website is gebouwd met een programma van WordPress. Je kunt zelfs gratis templates gebruiken, als je niet teveel eisen hebt, en er zijn ook webdesigns te koop. Een website is niet gratis, je zult altijd een domeinnaam moeten kopen, dus welke naam jouw website krijgt. En je website heeft een provider nodig, zodat je website ook daadwerkelijk op het web komt. Deze site wordt gehost bij Antagonist.

Een goede URL (domeinnaam)

Je bent een professional. Word jouw naam ook je domeinnaam? Zoals bijvoorbeeld in www.willemijnlau.nl ? Toen ik mijn eerste website liet maken vond ik het veel te spannend en ook wel wat pedant om mijn eigen naam als URL te nemen. Nu ik 3 jaar verder ben merk ik dat het heel handig kan zijn jezelf met je naam te profileren. Immers als professional ben je elke keer bezig jezelf te laten zien. Men wil met jou in zee omdat men jou steeds beter leert kennen.

Toch heb ik die keuze  niet gemaakt, en heb nu deze website (www.creeerjeeigenwerk), waarbij in de URL meteen helder is wat de bezoeker van de site bij jou kan vinden. Dit kan je doen als je een bepaalde methode hebt, of een bepaalde doelgroep aanspreekt (www.zakenmam.nl), etc.

Het is de moeite waard om daar even een paar nachtjes over te slapen en je af te vragen wat jij wilt met je dienstverlening. Natuurlijk kun je zoveel websites maken als je wilt, maar elke website moet ook onderhouden worden. Het is dan net of je meerdere huizen hebt, die allemaal beheert en schoongemaakt moeten worden. Het wordt dan lastig om je focus te houden. Mijn ervaring is dat één website eigenlijk het beste werkt.

Een foto en videofilmpje:

Websites zonder foto van de dienstverlener, ze bestaan nog steeds. Dat kan dus echt niet meer. De bezoeker van je website wil graag weten wie je bent, het gaat tenslotte om vertrouwen. Zorg voor minimaal één goede, professionele foto. En overweeg ook eens om een videofilmpje op je website te zetten. Ja, ik weet het, jezelf met een filmpje laten zien is best spannend. En toch geeft het de bezoeker zoveel méér vertrouwen in jou. Immers een filmpje is bijna “net echt”.

Een heldere structuur:

De inhoud van een website bestaat enerzijds uit vaste gegevens, zoals je profiel, contact, dienstverlening. En anderzijds één of twee pagina’s die variëren. Dat kan de home-pagina zijn, waar je de laatste nieuwtjes op plaatst en een blog. Naast de vaste gegevens moet je met een website kunnen spelen. Regelmatig iets plaatsen, vernieuwende informatie erop zetten, zodat het leuk is om een website te bezoeken. Misschien wel meerdere keren. Zorg ervoor dat je jouw info up-to-date houdt, dus geen kerstgroet van vorig jaar op de homepagina! En naast dat het ontzettend leuk is om te bloggen, is het dé manier om jouw deskundigheid te laten zien.  Daarbij, door regelmatig een bericht te plaatsen maakt dat je hoger komt in de zoekmachines, dus beter vindbaar.

Responsive webdesign:

Zorg dat je website responsive is. Dat wil zeggen dat jouw website op alle apparaten goed te lezen is. Dus mobiel, tablet en desk-top. Je bezoeker gebruikt steeds vaker zijn mobiel of tablet. Maak het hem gemakkelijk!

Like, Share&Follow:

En natuurlijk, wat zeker niet meer mag ontbreken aan een website voor een professional is de mogelijkheid om berichten van jouw pagina te kunnen delen op de sociale media. Zo krijg je meer naamsbekendheid (en ook weer hoger in de zoekmachines). En vergeet ook vooral niet de mogelijkheid dat de bezoeker jou kan volgen via de sociale media, de follow-functie. Daarmee kun je ervoor zorgen dat het niet bij een éénmalig bezoekje blijft, maar dat de bezoeker deel gaat uitmaken van je netwerk.

En als extra tip:

Denk eens na hoe je jouw bezoekers kunt vasthouden? De gemakkelijkste manier is een volg-functie instellen, zoals bijvoorbeeld RSS (dat kan altijd wel). Zodra jij een nieuw bericht plaatst krijgt de volger dit in zijn inbox te zien. Dus maximale attentie. Of geef de bezoeker de mogelijkheid om zich te kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief, jou te volgen via de sociale media of zich te kunnen aansluiten bij een groep.

 

Wat is de URL van jouw website? Gebruik jij nog andere handige zaken?

Ik hoor graag van je,

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.