Selecteer een pagina

still uit de serie Mr. SelfrdgeDe afgelopen dagen ben ik helemaal opgegaan in de televisieserie Mr. Selfridge en er door geïnspireerd geraakt. De serie gaat over het Londense warenhuis Selfridges. De Amerikaanse ondernemer Harry Selfridge richtte begin vorige eeuw (1906) een modern warenhuis op in Londen. Hij is de eerste die het winkelen (shoppen) tot een plezierig uitje maakt. “We zullen de wereld laten zien hoe winkelen spannend kan worden”.  En het is het begin van het winkelen en de warenhuizen zoals we die nu kennen. Een boeiend verhaal en een heerlijke serie. Maar dat niet alleen, ook in deze tijd kunnen wij, zelfstandig professionals,  nog heel wat leren van deze bijzondere energieke man. Ik heb een aantal essentiële punten op een rijtje gezet:

1. Je droom is je uitgangspunt
Vergeet je elevator pitch, vertel je droom! Niets is zo inspirerend als mensen horen vertellen over wat ze willen bereiken in hun leven. Mr. Selfridge heeft vanaf het begin de droom om het grootste, meest moderne, glamourvolle warenhuis van Londen op te richten. Zelfs al is het nog maar een bouwput, hij weet je zo mee te nemen in zijn droom dat je daar daadwerkelijk al een mooie winkel ziet staan. Wel eens gehoord van een curriculum imaginaire?
2. Het gaat om de mensen
Het gaat niet om de cijfers, het gaat om de mensen. Dit herhaalt hij in vrijwel elke aflevering. Het gaat om de mensen, en daarbij bedoelt hij natuurlijk de klanten, hoewel hij ook veel oog heeft voor zijn personeel. Hij houdt niet vast aan conventies of regeltjes, maar weet steeds mee te bewegen en de vraag bij zijn personeel of klant neer te leggen. Dus zorg dat je contact blijft houden met je  volgers, ambassadeurs en klanten.
3. Geef de mensen een ervaring
In zijn winkel is altijd iets te beleven. En daar gaat het Mr. Selfridge om. Het gaat niet in eerste instantie om de verkoop, het gaat erom dat mensen in zijn winkel komen. Omdat daar iets te doen is, een demonstratie, een lezing, een mooie etalage, een evenement etc. “We zullen de wereld laten zien hoe winkelen spannend kan worden”. Je hoeft geen winkel te hebben om mensen een ervaring te geven. Dat kan op allerlei manieren, ook online. Geef eens iets weg, organiseer iets, wees creatief. Wat zou jouw publiek geweldig vinden?
4. Gebruik de publiciteit
Bij elk evenement in zijn winkel wordt de pers uitgenodigd en worden foto’s gemaakt. Facebook avant la lettre, zou ik haast zeggen. Wij hebben het eigenlijk veel gemakkelijker, met de sociale media. Een foto of filmpje is zo geplaatst. En toch wordt dit nog regelmatig vergeten.
5. Geef nooit op
Welke tegenslag Mr. Selfridge ook heeft (en dat is in elke aflevering wel iets), er is altijd een oplossing. En eigenlijk komen we dan terug bij die droom. Zijn droom maakt dat hij acties onderneemt die hij vooraf niet voor mogelijk hield. Dus geef nooit op, en besef dat je soms uit je comfort zone zal moeten stappen. Dingen ondernemen die je eigenlijk niet zo goed durft. Denk dan maar aan je droom.

Heb jij ook zo’n favoriete film? Ik ben benieuwd wat jou inspireert. Laat gerust een reactie achter.

Dit is een artikel uit de serie: Wat kunnen we leren van ……

Lees ook:

Wat kunnen we leren van Miss Beatrix Potter?

Wat kunnen we leren van The House of Eliott?

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.