Selecteer een pagina

De laatste uit de serie Wat kunnen we leren van ……..  In deze serie bespreek ik een aantal films, waar wij als (aankomend) professional iets van zouden kunnen leren.

Deze keer kwam ik toevallig in aanraking met The Paradise. Een tv serie, geproduceerd door de BBC uit 2012. De serie kent 2 seizoenen en onlangs is aangegeven dat er geen derde seizoen meer komt.

Het verhaal gaat over een warenhuis The Paradise en begint in 1875. De tijd dat een warenhuis iets bijzonders was en er nog veel schroom was bij de rijkere dames om daar zomaar rond te lopen en iets te kopen. Er  was immers altijd kans dat je naast de vrouw van de slager handschoenen stond te passen.

De serie lijkt veel op de tv serie Mr.Selfridge. Bij Mr. Selfridge is Selfridge zelf de hoofdpersoon en draait vrijwel alles om hem en de winkel. Bij The Paradise is de hoofdpersoon Denise Lovett, een jong winkelmeisje met een enorme passie voor de winkel en de ambitie om hogerop te komen. Waarbij de directeur van The Paradise, mr. Moray, naar mijn mening eigenlijk een slap aftreksel is van Mr. Selfridge.

still uit The Paradise tv serie

In de voorgaande blogs uit deze serie ging het over ondernemers. Mr.Selfridge, Miss Potter en de dames Eliott waren allemaal bezig met het opzetten van een onderneming, in verschillende varianten. Het verschil met The Paradise is dat het om Denise draait, en zij is een werknemer. Dat is dan ook de reden van deze blog.

Je kunt als professional ook een werknemer zijn, een baan in loondienst hebben. Het leuke van Denise Lovett is dat zij een nieuwe werknemer is avant la lettre. Zij heeft bepaalde capaciteiten die momenteel steeds meer van een (moderne) werknemer worden verwacht. Ik noem dat innerlijk ondernemerschap:

  1. Weet waar je heen wilt (heb een droom). 
    • Denise Lovett heeft een droom; eigenaar worden van The Paradise.( “I want to be Mr. Moray”). Ze heeft een groot zelfsturend vermogen en weet welke kant ze op wilt.
  2. Zie kansen voor het bedrijf waar je werkt.
    • Denise Lovett heeft veel ideën en ziet overal mogelijkheden om de omzet te vergroten. Ze zet haar professionaliteit in ten behoeve van het bedrijf.
  3. Weet om te gaan met frustratie.
    • Uiteraard wordt haar voortvarendheid niet altijd op prijs gesteld. Collega’s zijn jaloers en roddel spelen natuurlijk een rol. En zelf gaat het haar vaak niet snel genoeg. Daarmee om leren gaan is levenskunst.
  4. Leer van je fouten.
    • Ze maakt een fout door heren uit te nodigen op de damesafdeling en lingerie te showen. Zeer ongepast in die tijd en het blijkt niet te werken. Door juist na te denken over wat niet werkt en wat misschien dan wel werkt weet ze een andere situatie te creëren, waardoor ze juist aan dames lingerie weet te verkopen
  5. Heb een motto.
    1. Deze vind ik zelf erg leuk. Ze mag solliciteren op de functie van hoofd dameskleding. Ter voorbereiding van het gesprek vraagt haar collega na te denken over een motto. Je gedachten in woordenvatten. Je zou kunnen spreken van een ‘elevator-pitch’, of een slogan. Ik vind een motto nog krachtiger en het is leuk als iemand anders dit aangeeft over jou. Wat zeg jij altijd tegen je vrienden of collega’s? Waar herkent men jou aan? In de video is dit fragment te zien.

Dit is het vierde artikel uit de serie “Wat kunnen we leren van ……”

Eerdere artikelen:

Mr. Selfridge

Miss Beatrix Potter

The House of Eliott

 

Xx,

 

Willemijn Lau

P.s. Zou je dolgraag je talenten willen inzetten en daarmee je inkomen verdienen? Onderzoek dan eerst eens wat jou tegenhoudt. Want als je je daar eenmaal bewust van bent, dan kan je er wat aan doen. In dit gratis e-book over je ondernemerschapsblokkades laat ik je kennismaken met 7 veelvoorkomende blokkades en geef ik je meteen een aantal tips hoe je deze kunt opruimen, zodat je alle vrijheid krijgt om jouw plannen te realiseren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.